نوروفیدبک تراپی | عوارض ، فواید و کاربرد نوروفیدبک | بهترین مرکز نوروفیدبک

۵۲۲

نوروفیدبک تراپی

فواید،عوارض و کاربرد نوروفیدبک تراپی

فعالیت مغز شما، آن چه احساس می کنید و انجام می دهید تعیین می کند.

در حالی که اکثر افراد عملکرد مغزی طبیعی دارند، هنوز اختلالات مغزی یا عواطف مزمن وجود دارد که بر زندگی روزمره آنها تأثیر می گذارد. این جایی است که نوروفیدبک می تواند کمک کند.

نوروفیدبک راهی برای تمرین فعالیت مغزی است. برای درک نوروفیدبک ابتدا باید امواج مغزی را درک کنیم.

مغز موج ها یی را تولید می کند که باعث می شود سلول های مغزی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این امواج  به ما در مورد چگونگی احساس و عملکرد خود، عادت های فکری، سطوح استرس، حالت خلقی و عملکرد کلی مغز می گویند.

با استفاده از سنسورها روی پوست سر، می توانیم این فعالیت را اندازه گیری کرده و  به درستی نظارت کنیم. با نرم افزار تجزیه و تحلیل مغز (نقشه مغز QEEG)، ما می توانیم مشخص کنیم که چه فعالیت خاصی باعث ایجاد نشانه های می شود.

هنگامی که نواحی نگران کننده را می دانیم، می توانیم یک برنامه آموزشی برای کمک به برطرف کردن نشانه های نگران کننده ایجاد کنیم. نوروفیدبک ما را در این حوزه هدایت می کند.

در جلسه نوروفیدبک تراپی چه اتفاقی رخ می دهد ؟

در یک جلسه نوروفیدبک، ما آنچه که مغز شما واقعا انجام می دهد را با آنچه که می خواهید انجام دهید مقایسه می کنیم. هنگامی که مغز شما در حال نزدیک شدن به یک حالت راحت تر است، شما با یک پاسخ مثبت بر روی یک صفحه رایانه پاداش می گیرید. معمولا این بازخورد عصبی در قالب یک بازی ویدیویی، موسیقی یا فیلم است.

صداها و عکس ها بلافاصله به شما می گویند که مغز شما به یک حالت کارآمد تر نزدیک می شود. هنگامی که فیلم متوقف می شود، این دلیل است که مغز شما به سمت دیگری حرکت می کند. به همان اندازه که تمرینات جسمانی، باعث تقویت عضلات خاصی می شوند، مغز شما به رسیدن به یک حالت بهتر نیاز به تمرین دارد. همانند یادگیری هر مهارت جدید، این کار هم  نیاز به زمان و تکرار دارد.

به عنوان مثال، جین مشکلی در خواب دارد. خلق او مشکل دارد و قادر بهتجربه ی هیجانات خود نیست. ما یک نقشه مغز QEEG را ضبط می کنیم و می بینیم که مغز او در معرض هشدار است؛ حوزه هایی که در واکنش های عاطفی و اضطراب دخالت دارند، به سه برابر حالت عادی افزایش یافته اند. جای تعجب نیست که  وضعیت او ناراحت کننده است.

پس از شناسایی مناطق مورد توجه، ما برنامه آموزش برای او ایجاد می کنیم. فیلم مورد علاقه او را انتخاب و از آن به عنوان بازخورد برای جلسه تمرین خود استفاده می کنیم.

در طول جلسات ، ما در حقیقت به حوزه های دخیل در اضطراب او نظارت می کنیم. هنگامی که مغز او به سمت موقعیت آرام تر حرکت می کند، فیلم ادامه می یابد – که این یک سیگنال مثبت است که او می تواند بفهمد که مغز او به سمت درست حرکت می کند. هنگامی که او کمی بیشتر در معرض اضطراب قرار می گیرد، فیلم تاریک می شود و صدای محو می شود – یک سیگنال منفی است که به او می گوید او مسیر اشتباهی را دنبال می کند.

پس اگر او بخواهد فیلم را تماشا کند، مغز او باید به طور مداوم بیشتر و بیشتر به یک حالت متعادل تر و بدون اضطراب تبدیل شود. همانطور که جین این زمان را تغییر می دهد و دوباره، او یاد می گیرد که چگونه ذهن خود را به موقعیت آرام بازگرداند. (مشاوره زناشویی آنلاین )

با تمرین بیشتر مهارت های او بهبود می یابد، و او به زودی می تواند این تغییر را به خودی خود بدون کمک ما انجام دهد. همانطور که پیشرفت او را دنبال می کنیم، متوجه تغییرات متفاوتی در نقشه مغز می شویم. او گزارش می دهد که او بهتر است بتواند واکنشهای عاطفی خود را انتخاب کند و دیگر آنها را نادیده نگیرد. در نتیجه، خواب و تمرکز او بهتر است.

علائم او فروکش کرده است، مغز او در حال حاضر در موقعیتی راحت تر است و نقشه مغز او آن را تأیید می کند. کار انجام شده است

نوروفیدبک تراپی
نوروفیدبک تراپی

انواع مختلف نوروفیدبک تراپی چیست؟

با تقریبا 50 سال استفاده بالینی از پشت آن، زمینه نوروفیدبک به طیف گسترده ای از روش ها و روش های متنوع تبدیل شده است. مغز مانند هر عضو دیگری در بدن است. اگر ورزش کنید، بهتر عمل می کند. بنابراین مغز هم نیاز به تمرین خاص خود دارد.( مشاوره خانواده آنلاین )

ارائه دهندگان نوروفیدبک با ابزار برای ورزش دادن مغز از شبکه های عصبی به همان شیوه به عنوان یک تمرین و ایجاد عضلات است استفاده می کنند. اتصالات جدید مغزی که به وجود می آید باعث کارآمدی بهتر مغز می شود.

استفاده از نوروفیدبک تراپیبه سادگی برای بهبود استرس و بهبود کیفیت خواب می باشد. دو عنصر ضروری به عملکرد مغز  در دراز مدت، استقامت و انعطاف پذیری است.

نوروفیدبک تراپی
نوروفیدبک تراپی

داشتن انگیزه، تمرکز و چگونگی کنترل احساسات در شرایط فشار بالا ضروری است. به همین دلیل است که نوروفیدبک به سرعت تبدیل به یک استاندارد آموزشی در ورزش های المپیک و حرفه ای می شود، و به طور فزاینده ای در جامعه کسب و کار رشد کرده است. ( کلینیک روانشناسی در تهران)

 

تعادل احساسی موضوع مهم است که در همه ی افراد ضروری است. کاهش یا افزایش خلق باعث مشکلات متعددی می شود. تعادل احساسی توانایی ذهن و بدن برای حفظ تعادل و انعطاف پذیری در برابر چالش و تغییر است. تعادل احساسی، سلامت جسمانی را ارتقا می بخشد، و پیش شرط خوبی برای سلامتی و رشد شخصی است.

آنچه که در ذهنمان تجربه می کنیم، افکار و احساسات ماست، و احساس شادی ما بستگی باقی ماندن در حالت تعادل روانی / عاطفی دارد. همه ما گاهی اوقات افکار و احساسات منفی را تجربه می کنیم، اما اگر در مدت زمان طولانی در این حالت باقی بمانیم، توانایی بازگشت به موقعیت متعادل کم می شود.

ممکن است ما در حالت های منفی “قفل شده” باشیم؛ مانند خشم، ترس، نگرانی، افسردگی؛ آشفتگی، تکانشگری، اضطراب، حملات هراس و مشکلات خواب، فقدان  انگیزه یا تمرکز ضعیف. این احساسات گیرنده درست زیر سطح آگاهی قرار می گیرند، و فرد کاملا در آن ها غرق میشود و گاهی ساعت ها به فکر فرو رفته و نشخوار فکری به حد بالایی می رسد. این احساسات ناخوشایند می تواند بر روند تفکر ما غلبه کند و واکنش های نامناسبی را به دنبال داشته باشد. ( مرکز مشاوره کودک )

به طور مثال احساس زیاد غم یا فقدان انگیزه که در افسردگی به چشم می خورد و باعث می شود فرد رفته رفته اشتهای خود را از دست بدهد، روابط خود را با دوستانش قطع کند، به فکر خودکشی بیفتد و به همین ترتیب مشکلات زیادی را برای خود به بار آورد. اما آیا نوروفیدبک می تواند در این زمینه و بازگرداندن فرد به حالت تعادل احساسی به ما کمک کند. پاسخ مثبت است.( نوروفیدبک چیست)

نوروفیدبک  به مغز یاد می دهد چگونه از این عادت های مضر بیرون بیاید، و باعث می شود فرد حالت های مثبت را تجربه کرده و تعادل روانی در فرد برقرار می شود.

استرس و اضطراب

 

استرس، هنگامی که به درستی مدیریت می شود، می تواند یک سرمایه ی واقعی برای عملکرد باشد.

 

با این حال، قرار گرفتن در معرض استرس طولانی مدت  الگوی درون مغز را تقویت می کند. درست مثل ماهیچه ها، الگوهای مغز با استفاده از آن قوی تر می شوند. با توجه به تقویت به اندازه کافی، این الگوها می توانند”قفل” شوند ( نوروپلاستی)، و باعث می شود که بازگشت به یک حالت خنثی و بدون استرس دشوار و دشوارتر شود.

استرس طولانی مدت و درمان آن 

هنگامی که ما به طور فزاینده ای تحت تأثیر قرار می گیریم، تقریبا همه چیز را از دست می دهیم. این مسئله تن سیستم عصبی مرکزی است که بر تعادل هورمونی تأثیر می گذارد، سیستم ایمنی را از بین می برد، پردازش ذهنی و کنترل احساسی را تحت تأثیر قرار می دهد.

افکار مضر به سیستم فیزیولوژیکی آسیب می رسانند و می تواند به صورت فیزیکی در بسیاری از موارد ارائه شود. میگرن، هراس، مشکلات خواب، روده تحریک پذیر، مشکلات گوارشی، مسائل خشم، خستگی ، فرسودگی همه و همه از افکار مضر تاثیر می پذیرند؛ اکثر سیستم های بدن ما زمانی که تحت استرس طولانی مدت هستند، دچار آسیب می شوند. نوروفیدبک یک روش هدفمند و مستقیم برای آموزش مغز شما است که چگونه به به موقعیت طبیعی و بدون استرس بازگردد.

منبع 

مرکز مشاوره حال کوک با بهترین متخصصان خدمات روانشناسی جامعی به شما ارائه می دهد. شما می توانید از طریق تماس با ما از خدمات این مرکز آگاهی پیدا کنید.


مطالب پیشنهادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.