اختلال یادگیری ریاضی | علل اختلال ریاضی | بازی برای درمان اختلال ریاضی
اختلال یادگیری ریاضی
اختلال یادگیری ریاضی
مهارت های ریاضی برای موفقیت در محیط آموزشی کودک و محیط کار بزرگسالان در آینده ضروری است. اصطلاحات در حال تغییر برای ناتوانی های یادگیری خاص در ریاضی بررسی شده و مطالعات ژنتیکی و تصویربرداری عصبی در حال ظهور که مربوط به افراد دارای ناتوانی ریاضی است را شرح می دهد. حفظ چشم انداز توسعه در مورد MD مهم است ، زیرا ارائه با تغییر سن ، آموزش و مدل های مختلف (آموزشی و پزشکی) از شناسایی تغییر می کند. مداخله نیاز به یک روش منظم برای غربالگری و اصلاح دارد که با ادبیات مبتنی بر شواهد بیشتر تکامل یافته است. جهت های جدید در مداخلات رفتاری ، آموزشی و جدید شرح داده شده است.
واژههای کلیدی: ناتوانی ریاضی ، اختلالات یادگیری ، عددی ، کودکی ، مداخلات
ریاضیات نه تنها علم اعداد است بلکه در زندگی روزمره از محاسبه زمان و مسافت ، دست زدن به پول و تجزیه و تحلیل داده ها برای تصمیم گیری در برنامه ریزی مالی و خرید بیمه استفاده می شود و در تمام رشته ها. نوزادان از لحاظ ذاتی “تعداد” چیزها را یاد می گیرند. در اوایل کودکی ، شمارش آموخته می شود تا این ظرفیت ذاتی را به توانایی های ریاضی پیشرفته تری مانند حقایق و مفاهیم حسابی تبدیل کند .
ریاضی موضوعی اساسی است که در آموزش ابتدایی و عالی تدریس می شود ، که پایه و اساس مهارت های ریاضی را برای موقعیت های زندگی واقعی ایجاد می کند. دانش عددی و مهارت های لازم برای مدیریت و پاسخ دهی مؤثر به خواسته های ریاضی در موقعیت های متنوع لازم است.
اصطلاحات در ناتوانی یادگیری ریاضی
اصطلاحات استفاده شده برای توصیف کودکانی که در ریاضی مشکل دارند ، بسته به نوع تعریف جمعیت مطالعه و استفاده از ابزارهای مختلف ، در ادبیات متفاوت است. به طور کلی ، اصطلاح مشکلات ریاضی به کودکانی اطلاق می شود که دستاورد ضعیف ریاضیات در اثر عوامل مختلفی از آموزش ضعیف به عوامل محیطی ایجاد می شود و ساختار وسیع تری نسبت به اصطلاح ناتوانی ریاضی (MD) دارد. کودکان با مشکلات ریاضی دارای عملکرد متوسط و عملکرد ضعیف در ریاضی هستند ، اما همه کودکان با مشکلات ریاضی مبتلا به MD نمی شوند ، که فرض بر این است که به علت ضعف ذاتی در شناخت ریاضی است که به دلایل اجتماعی فرهنگی یا محیطی مربوط نمی شود .
معیارهای تشخیصی مداوم در حال تغییر و تعاریف مختلف بین حوزه های آموزشی و پزشکی / بهداشت روانی باعث ایجاد اختلاف نظر دیگری بین این دو اصطلاح می شود. اصطلاحاتی مانند دیسک کالکولی و موفقیت ریاضی ضعیف به این سردرگمی می افزایند زیرا مشخص نیست که این اصطلاحات مترادف یا همپوشانی هستند . برای اهداف این بررسی ، اصطلاحات اختلال یادگیری ریاضی ، ناتوانی یادگیری ریاضی و سوء هاضمه به عنوان مترادف در نظر گرفته می شود و توسط دکتر بیان می شود.
برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی درزمینه ی اختلالات یادگیری و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا با شماره های زیر تماس بگیرید.
02122636858 – 02126767945 – 09212773724
اساس عصبی
MD یک اختلال رشد عصبی محسوب می شود و شامل نواقصی در مناطق خاص مغز است که در مهارت های ریاضی نقش دارند.
بلوک ساختاری از مهارت های ریاضی محسوب می شود ، و به قشرهای ارتباط بینایی و شنیداری و سیستم جلب توجه ، به طور خاص سولکوس درون قطاری در قشر جداری خلفی تکیه دارد. یک دنباله رشد در کودکی برای کسب ریاضی وجود دارد. کودکان در ابتدا به شمارش مبتنی بر رویه تکیه می کنند (که در صورت تکرار ، نتایج را برای بازیابی در انجمن ها ایجاد می کند). این امر در فعال سازی بیشتر در مطالعات تصویربرداری عملکردی از گانگلیون پایه پشتی ، که در حافظه کاری نقش دارد ، تأثیر دارد. تغییر تدریجی عمدتاً در کلاس های دوم و سوم به بازیابی از حافظه بلند مدت اتفاق می افتد و پایه و اساس مهارت های ریاضی پیچیده تری را ایجاد می کند .
درگیری مغز برای ریاضیات پیچیده در لوب تمپورال میانی ، با اتصال به سایر مناطق مغز ، به ویژه هیپوکامپ و قشر جلوی مغز مستقر است. کودکان جوانتر درگیری بیشتری هیپوکامپ و غده در مقایسه با بزرگسالان دارند. فعال شدن بیشتر که در این منطقه در افراد جوان دیده می شود ، ممکن است منعکس کننده جذب بیشتر منابع پردازشی برای حفظ باشد و همچنین ممکن است تأثیرات جدیدی را نشان دهد. با بزرگتر شدن کودکان ، در PPC چپ و قشر تمپوریال انتهایی لبه چپ همراه با فعال شدن کمتر در مناطق متعدد PFC فعالیت بیشتری وجود دارد
ارائه بالینی
در حالی که تئوری های گفته شده در بالا در برابر مدل های علوم اعصاب شناختی تست شده است. از دیدگاه بالینی ، طبقه بندی ارائه ها بسته به مهارت ها و نقص های نشان داده شده مفید است.بسته ها دارای 4 نوع مهارت است:
شماره اصلی: که شامل عددی ، برآورد اعداد و کمیتها ، توانایی خط شماره ، مدیریت نمادها و شمارش اساسی است.
حافظه: بازیابی حقایق ریاضی ، انجام محاسبات ، به یاد آوردن قوانین و فرمول ها؛
استدلال: درک مفاهیم ریاضی ، روشهای پیچیده ریاضی ، مشکلات منطقی و حل مسئله؛
تحلیل: هندسه ، محاسبات مکتوب ، نمودارها و جداول.
کودکان معمولاً در حال رشد ممکن است دانش ریاضی را حتی قبل از آموزش رسمی ریاضی مدرسه ، جایی که در معرض واقعیت های ریاضی و روش های محاسبه قرار می گیرند ، داشته باشند. ویژگی های کلینیکی کودک مبتلا به MD تا حد زیادی به سه عامل بستگی دارد: سن / سن رشد کودک ، دستورالعمل ریاضی موجود و قرار گرفتن در معرض برنامه درسی و وجود بیماری همراه.
ناتوانی در یادگیری زبان در رابطه با ریاضی
از آنجا که یادگیری زبان وظایفی را شامل می شود که شامل خواندن ، نوشتن و صحبت کردن است. بعضی از دانش آموزان ممکن است دریابند که ناتوانی ریاضی ناشی از مشکلات زبان است. اگر کودک به دلیل ناتوانی در یادگیری خاص زبان نتواند اصطلاحات خاصی را بفهمد ، توانایی آنها در درک اصطلاحات ریاضی ذاتاً تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. این دانش آموزان ممکن است در درک راه حل ها با مشکل روبرو شوند و همین امر باعث می شود که آنها نتوانند سردرگمی خود را درباره مفاهیم و روشهای ریاضی توضیح دهند.
راهنما برای دانش اموزان که تلاش می کنند
به عنوان والدین ، تماشای مبارزات فرزندتان می تواند بسیار دلگیر کننده باشد. در اینجا ، در مغز تعادل ، ما درک می کنیم که به همین دلیل برنامه های ما رویکرد غیر پزشکی و عاری از مواد شیمیایی برای غلبه بر چالش های ناتوانی های یادگیری انجام می دهند.
- مصاحبه با والدین و فرزند که شامل اطلاعاتی در مورد تاریخ رشد و پیشرفت است.
- تست هوش مانند مقیاس هوش Wechsler برای کودکان.
- آزمونهای پیشرفت تحصیلی با تأکید ویژه بر انواع مختلف مهارتهای حل مسئله ریاضی؛
- آزمایش های عصبی نیز گاهی اوقات انجام می شود ، به خصوص اگر کودک با عملکرد اجرایی ، مهارت های دیداری-حرکتی یا بینایی-مکانی دست و پنجه نرم کند.
- تهیه “دستور العملهای” کتبی برای مشکلات پیچیده ریاضی ، مانند تقسیم طولانی.
- اجازه استفاده از کاغذ گراف برای تراز کردن ستون ها در مشکلات ریاضی کتبی.
- فراهم کردن رویکرد ملموس تر و خاص به دانش آموزان در یادگیری مفاهیم ریاضی ، به ویژه مواردی که ماهیت مکانی دارند.
به کودکان بیاموزید که چگونه به یک مشکل یا وظیفه نزدیک شوند ، از جمله ارزیابی عملکرد مورد نیاز ، یادگیری ارزیابی دقیق از این که آیا اطلاعات موجود مربوط به مسئله هستند یا بی ربط هستند ، و ارزیابی و بررسی پاسخ ها در برابر تخمین برای ارزیابی دلیل بودن آنها.
ساخت ریاضی به صورت عملی ، تأکید بر مواردی مانند آشپزی و خرید تا کودکان بتوانند ارتباط مفاهیمی مانند اعشار و کسری را ببینند.
برای استفاده از خدمات روانشناسی و روانپزشکی درزمینه ی اختلالات یادگیری و تعیین نوبت ویزیت با متخصصان مرکز مشاوره بوجیکا با شماره های زیر تماس بگیرید.
02122636858 – 02126767945 – 09212773724
مطالب پیشنهادی:
- تست نوروفیدبک
- استعداد یابی کودکان
- نوروفیدبک و یادگیری بهتر
- علائم افسردگی
- درمان سردرد میگرن با نوروفیدبک
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5803013/
https://blog.brainbalancecenters.com/math-learning-disabilities-explained
https://www.mghclaycenter.org/parenting-concerns/what-is-a-math-disorder/